Снимки правени от ДИКИ през 1972
Няколко фото документи снимани 1972 на обекти на
арх. Петър Дикиджиев А'67; ICCROM'75; ICOMOS'96:
LAMARTINE паметник от Национално Значение, поправян многократно с тесла, бичкия и мистрия, получи този път радикално укрепване. Поради тънки дебелини на стените вместо стоманобетон тук за първи -и последен- път цялостният гредоподпорен скелет биде подменен със стоманени профили – със запазване на всички стари дъсчени тавани, долапи, алафранги, парапети, черчевета и капаци; с нови комини и инсталации. Нямаше запазени особени стенописи, което улесни. Поглед от ул. Пълден към КлиантиЛАМАРТИН Първи етаж.
ЛАМАРТИН Втори етаж север
ЛАМАРТИН Втори етаж юг
Виртуозната инженерия на стоманената конструкция на ЛАМАРТИН –за разлика от дотогавашните бетони– е проект и ръководство от Красимир Дамянов, да, известен писател впоследствие и на испански език от АртХостал, Барселона: https://www.youtube.com/watch?v=_G9_6FXjMYE вж. и БГпедия. Ето 3 негови селфита:
Поглед от Ламартин към Клианти. Леля Наварт със сина си Сурен, радиотехник, живееха в осакатената от земемера Йосиф Шнитер къща вляво, която биде изчезната от Начо Диктатурата с погазването на Плана от проф. д-р арх. Младен Панчев'1968
Същото, но от втория етаж на Ламартин
Още КлиЕнти, осакатена от земемера Шнитер "регулирал" уличките по ТриХълмието и ...съборил доста ценности, а някои само орязал да не пречат на тулумбата на пожарникарите
Хаджи ЛАМПША (Панагьотис Хадзи Лампси) погърчен покръстен православен арнаут купил това място от евреи -които бездруго са на Орта Мезар- за да си вдигне палат различен от пловдивската типология: горният хайет е във план ...кръст.
"БАЛАБАНОВА" къща побългарено я преименуваха през истеричавата шови-наци-кампания, толкова абсурдна в космополитното Филибе – и си остана така официозно и одиозно. Луко Балабан е Мутрата съборил къщата.
Тук показвам преди първа копка с която прецизирах по налучканите темели очертанията и оразмеряването на градежа. Народната Власт наложи вместо артистична интерпретация да се възстанови в буквална имитация.
Който забеляза необичайно широкия ъгъл на зрение обхванат от тия кадри нека знае, че патентованата камера Горизонт завърташе физически обектива почти 150 градуса за да прати лъчите върху цилиндрично опънатия филм и така всеки кадър беше с двойна дължина при стандартната височина. Закратко го имах, в Полша ми го откраднаха...